3/07/2010

Jag nätvimlar i den österländska filosofin


Idag är det Söndag så jag äter min långkörare-frukost som vanligt och går min ordinära bloggrunda, den som är inplanerad på dagsschemat som "titta lite snabbt i andra bloggar", men som alltid lyckas få mer utrymme under dagen än så. Endast hemma vid frukostbordet kan man vimla runt osminkad och iklädd morgonrock och hamna i kära Vimmelmammans blogg.
Jag vet inte om ni läser den men den handlar iallafall om Lotta Gray som fick ett cancerbesked , men som nu lyckligtvis verkar vara på god väg tillbaka. Lotta är just nu nere i lata Lanta i Thailand men hon verkar inte lata sig så mycket för jag läser en intervju som hon har gjort med en österländsk läkare där nere.

I slutet av vimmelmammans inlägg så beskriver den österländska läkaren deras syn på medicin angående cancer. 

Det beror mycket på din inställning. Hur du mår psykiskt om du kommer att klarar cancer. I vanliga fall så angriper våra friska celler, cancerceller när de dyker upp och inget händer men om man har ett försvagat immunförsvar, är deprimerad och olycklig eller om det är försvagad på ett fysiskt sätt så är det inte bra.  Att vi äter bra och rent, andas frisk luft och omger oss med positiva energier hjäper definitivt till. Vi ingår alla i ett så mycket större system än vi tror. Allt hänger ihop med naturen.
Jag ser i dina ögon att du är positiv. Det finns en stark vilja. Jag tror att det är över nu. Att det är borta.

När Lotta berättar för läkaren att så jobbar inte alls den svenska läkarkåren,  så svarar hon.

Nej, jag vet att det är så. Där ger man tex medicin, cellgifter i grovt indelade drag. Man ser inte den enskilda patienten. Alla behandlas med ungefär samma dos, lite beroende på vikt. Det är inte mer raffinerat än så men vi har en tusenårig österländsk filosofi som vi praktiserar och för oss är det helt naturligt att psyket och kroppen hänger ihop så mycket mer än vi tror.


Det handlar om inställning..

Människan är välsignad med en egen fri vilja och jag tror att vi genom att välja en positiv väg i livet, (vad det än handlar om; ett besked om cancer, ett besked om ett förståndshandikappat barn, ett förlorat barn, en förlorad vän, etc..) kan ta oss igenom nästan vad som helst. Vårt psyke är mycket starkare än vi tror.





1 kommentar: