3/16/2010

Vi brinner för våra barn


För ett tag sedan berättade min kära mor om en mamma som levde sitt liv genom sitt handikappade barn, hon hade inget eget liv. När det handikappade barnet dog, så hade mamman ingenting kvar att leva för.
Ibland är jag rädd för att bli den mamman, en mamma som går upp så totalt i sitt barn att hon försummar sitt egna liv. Att vilja ge så mycket av sig själv till sitt barn att det tillslut inte finns något av självet kvar.
En kvinna som har ett handikappat barn måste lära sig att be om hjälp, mer än någonsin. Men
det vet vi ju alla att en kvinna har svårt för att be om hjälp, vi biter hellre ihop och låtsas.
Det tar lång tid att gå igenom alla blanketter som ska fyllas i om du behöver hjälp ifrån samhället, du har ingen aning om vad du ska leta efter, för vad har man som handikappsmamma egentligen rätt att be om här i Sverige? Vi ska så småningom be om avlastning på ett sätt eller annat, kanske en avlastningsfamilj, stödperson eller liknande, men det är en senare fråga.
Jag vill kompletera Julian där hans egna förmågor brister, göra honom förstådd genom att ge en bit av mig själv, ge honom teckenkunskaper , ge honom en röst, lära honom att gå genom ständiga övningar, integrera honom i skolan så småningom. Men hur ska jag lyckas att inte ge för mycket av mig själv? Hur ska jag lyckas att inte bränna mig?

Jag läser Abbepappan idag, ni vet pappan som skriver så vackert om sin son med hjärtfel. Han skriver att han har bränt ut sig, jag hoppas att han tar sig igenom det och låter sig andas lite.




2 kommentarer:

  1. Hej, jag har följt din blogg ett tag nu. Jag förstår din oro att du ska försumma ditt eget liv. Men du är iaf medveten om att det kan hända, det är inte många. Men jag kan inte säga att jag förstår det helt, jag är inte mamman till barnet. jag är det handikappade barnet.
    Min mamma har uppfostrat mig i princip helt ensam, jag är 15 nu. Jag bor inte hos henne längre, hon hanterar det bra för hon klarade att också leva sitt eget liv.

    Det kommer du med göra, oroa dig inte :)

    SvaraRadera
  2. Hej Amanda!

    Vad kul att du följer min blogg!!

    Och tack för att du hejjar för att jag blir en självständig mamma ;)
    Lycka till med det egna boendet!
    Kram!

    SvaraRadera