3/21/2011

21/3



Jag tänkte berätta lite om World Down Syndrom Day för er som undrar vad det är för någonting. Datumet är den 21 Mars eftersom våra barn har tre uppsättningar av kromosom 21 . Alltså den 21/3. Denna dag firas för alla barn och vuxna som har Down Syndrom och den är Internationell. Vi firar denna dag för att skapa medvetenhet om våra medborgare med det lilla extra. I vardagen kan det vara bra med en dag då man tänker över hur man beter sig mot folk som är annorlunda.

När jag för första gången hörde talas om denna dag så måste jag erkänna att jag inte alls ville fira, jag tyckte inte att mitt barn behövde en extra dag för jag tänkte att det bara skulle öka klyftan mellan honom och "normalstörda". Mitt barn skulle vara som alla andra. Varför skulle han behöva ha en egen dag? Men nu så har jag ju så klart förstått att denna dag visst behövs! Vi behöver påminna oss själva gång på gång att "våra" barn inte alltid har den självklara plats i samhället som dem är värda. Och vi måste kämpa för detta, visa upp oss, sprida kunskap och kanske någonstans så ett frö hos folk runt omkring. 

Så ert uppdrag i dag blir att fundera över hur NI skulle kunna hjälpa våra barn att komma in i samhället på ett bättre sätt. Det finns alltid något att förbättra och det behöver inte vara stort. Det räcker att sprida kunskap, motverka mobbning eller någon annan liten gest! Jag lovar att vi kommer att visa er uppskattning!





  När du är medveten om att du är den kraft som är Livet, är allting möjligt. Mirakel händer hela tiden, eftersom dessa är sprungna ur hjärtat. Hjärtat är i direkt förening med den mänskliga själen, och när hjärtat talar, trots motstånd från huvudet, förändras något inom dig. Ditt hjärta öppnar ett annat hjärta och äkta kärlek är möjlig.
Fritt översatt från Don Miguel Ruiz.


Från; Tina Stark  

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Det är viktigt att alla männsikor respekteras på lika villkor.
    Deisy från Köping

    SvaraRadera