4/20/2010

Lyckodagarna

Ibland är jag bara som vilken annan föräldraledig mamma som helst , och då funderar jag över sådant som vilken annan föräldraledig mamma som helst funderar över.

Det finns de dagar då du lyckas hinna med allt, eller hur? Jag kallar dem för lyckodagarna. Likt en duracellkanin springer du runt, runt, och både diskar, dammsuger och jollrar med din bebis, allt samtidigt och allt i en hiskelig fart. Ingenting går fel dessa dagar, på morgonen hinner du till och med duscha och sminka dig i lugn och ro utan att din bebis vaknar upp ifrån sin förmiddagslur och skriker. Dessa dagar är underbara, allt flyter på och allt går som det ska, men dessa dagar är ofta tyvärr ganska sällsynta för oss föräldralediga mammor, och så även hemma hos oss. Det är baby J som bestämmer hur dagen ska bli, det är baby J som härskar över dem där lyckodagarna, han håller hårt i dem och delar inte ut i onödan. Just när jag har haft många dryga dagar på raken och börjar tröttna helt på att vara mammaledig, då slänger han strategiskt och genomtänkt till mig en sådan där lyckodag, likt man slänger ett ben till en flåsande hund, och då orkar jag ett tag till. Man vill hinna så mycket som möjligt just de där lyckodagarna eftersom man vet att baksmällan kommer dagen efter, då allt faller platt, (för det är omöjligt att få två lyckodagar efter vartannat) då undrar man vart all energin tog vägen, och varför inte lyckodagarna kan vara lite fler?

Jag tror att om jag kunde komma på ett sätt att konservera energi och spara, som dryck på flaska, eller som piller på burk, då skulle jag bli miljonär på fläcken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar