6/05/2010

En ny tid att hylla

Visst är det vemodigt när man stoppar undan alla bebissaker? För varje nytt steg som din bebis tar, så tar även du ett, din bebis är snart inte längre bebis, din bebis är snart ett barn, sedan tonåring och tillslut vuxen. Tänk på resan ni gör tillsammans, du och ditt barn och vid alla dessa olika perioder i livet behövs olika typ av saker till din älskade avkomma. Något jag kommer ihåg att min mamma alltid sa när jag var liten, var , små barn, små bekymmer, stora barn, stora bekymmer, jag förstod inte riktigt just då vad hon menade, men jag kommer ihåg att jag tänkte; vilken tur då att jag fortfarande är liten. Idag tänker jag tillbaka på när Julian låg i min mage, jag kommer ihåg när vi sparade ihop pengar för att köpa det där speciellt lyxiga, jättedyra skötbordet som vi gick och tittade på i flera månader innan Julians ankomst. Att det sedan ändå inte blev just det, utan ett jättebilligt billigt ifrån Ikea spelar ingen roll, för det var ändå själva processen som var det betydande, den stora förväntan och fjärilarna i magen inför födseln. Detta var stora grejer för oss just då, kommer jag ihåg. En stark gemenskap, en vetskap om att det är vi för evigt, för vi har något nu som binder oss samman för evigt. All denna förväntan tappade tyvärr sin betydelse för oss, och byttes ut till besvikelse istället, det blev inga fyrverkerier, ingen välkommen till världen champagne, på bb morgonen efter, inte ens en macka och ett glas juice, blev det. Men vet ni vad?, jag tänkte att vi tar igen det nu, varje dag firar jag att Julian är vår, att han valde oss, och jag sörjer faktiskt att jag sörjde den första tiden i hans liv. Snart är han stor, vår bebis, vi använder knappt skötbordet längre, han börjar bli för tjock för barnstolen, och jag viker och packar ner hans små, små tröjor, tröjor han bar när han fortfarande var en sorts besvikelse. Man kan se på Julian att tiden har gått, nu är det en ny tid, och jag är en ny mamma, en bättre mamma, man kan se på Julian att tiden har gått och faktiskt så har den också läkt några sår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar