8/25/2010

Den långa kampen för normalitet

Jag har ju tjatat mycket om det här med teckenspråk här på bloggen, och jag älskar när detta tas upp på olika baby-communities, eftersom vi med handikappade barn ofta glöms bort i alla flashiga mama-magazines och knappt existerar på communities idag, så uppskattar jag när vår vardag tas upp i sådana "vanliga" sammanhang också och inte bara i Föräldrakraft och allehanda olika handikappstidningar. Jag älskar att läsa dessa tidningar också, MEN jag är emot den uppenbara segregering som blir när våra barn inte får figurera i andra sammanhang än de handikappsrelaterade. Jag vill "glömma" det lilla extra ibland och bara vara mamma. Jag vill prata mode, ytligheter och jämföra en del av mitt barns färdigheter med andra "vanliga" barns färdigheter. Jag menar vi är ju först och främst mammor, trots att våra barn är annorlunda så har också vi "vanliga" mammafrågor ibland. Jag vill införa teckenspråket i tidig ålder, låt det bli något naturligt för alla barn, jag vet att vägen till en naturlig plats i samhället är lång för våra "annorlunda" barn, men jag vet även att den går att korta ner drastiskt. Om jag hade kunnat teckenspråk när Julian föddes tex, så hade jag sparat väldigt mycket tid, och frustration över att inte räcka till, jag hade inte sett det som något främmande när det väl var dags att lära sig. Om jag på något sätt hade haft erfarenhet av barn med Downs, om jag hade fått se dem i tidningar och på tv, så hade det inte känts så främmande att få ett eget barn med Downs. Så enkelt är det ju.

Idag hittade jag en sida om teckenspråk på babycenter, så naturligtvis vill jag dela med mig till er! Jag personligen tycker att fler borde teckna och att det är något man borde lära sig i skolan, precis som vi lär oss andra språk, engelska, tyska mm.

Bra initiativ ifrån Babycenter!


Hur det fungerar


Egentligen är det inte så konstigt att bebisar kan lära sig teckenspråk. Både deras förståelse av språk och deras motorik utvecklas mycket fortare än talförmågan. Och de älskar att härma: De flesta barn lär sig t ex att vinka och peka långt innan de kan säga 'hejdå' eller 'titta där!'

Idén att utveckla detta och lära bebisar ett teckenvokabulär inspirerades av Dr Joseph Garcia, en amerikansk expert på barns utveckling. Han hade observerat att barn till döva föräldrar snabbt lärde sig teckenspråk och att dessa barn verkade mindre krävande än barn som inte kunde teckna, eftersom de kunde uttrycka sina tankar och behov lättare. Varför inte låta föräldrar med normal hörsel ta del av dessa fördelar? Dr Garcia tänkte att hela familjen - mamma, pappa och barn - skulle finna det lättare om bebisen kunde uttrycka sina behov utan att behöva gråta eller skrika.

Teckenspråk för bebisar är inte ett 100% säkert sätt att slippa tårar och trots, men redan sex månader gamla barn kan lära sig teckna. Teckenspråk för barn blir alltmer populärt i olika länder världen runt och Sverige är ett av dem.

Att säga vad man vill

Det kräver lite tålamod att lära sitt barn teckenspråk, men det är inte svårt. Och t o m en handfull tecken, som 'dricka' (tumme till mun, tippa handen bakåt som ett dricksglas), kan göra stor skillnad. Mamma Emma beskriver: 'Det första tecknet vi prövade, när Isabella var kring 11 månader gammal, var tecknet för 'dricka'. Först trodde jag inte att hon brydde sig om det alls. Men ungefär en vecka efter att vi börjat, tittade hon plötsligt upp från sin lek och tecknade 'dricka' till mig. Jag trodde hon vinkade först, men min man såg att hon tecknade. Det var som när hon tog första steget - både hon och vi var överlyckliga! I takt med att hon lärde sig fler tecken, blev hon allt mindre frustrerad.'

Nära anknytning

Sharon från Devon i Storbritannien tycker att teckenspråk hjälper henne skapa en alldeles speciell närhet till sin son Morgan, som nu är 16 månader: 'Morgans vokabulär är ungefär 30 ord nu och han har börjat sätta ihop flera tecken. Han kommer och säger till mig att vår hund sover, eller om han kan höra ett flygplan. Det är så roligt att förstå vad han tänker på. Och jag tycker det är toppen att kunna kommunicera med honom, även om han är på andra sidan rummet. Vi var på en lekgrupp förra veckan och jag såg att han började se lite rädd ut. Det var lite svårt att nå honom snabbt, så jag tecknade 'jag älskar dig' (kramade mig själv och tittade på honom) till honom istället.'

Utveckling av språket

Föräldrar kan vara oroliga att det kan försena talets utveckling om man lär sina barn teckenspråk. Men ny forskning pekar mot det motsatta: Teckenspråk kan tvärtom stimulera talets utveckling. Dr Garcia poängterar att teckenspråk är ett sätt att utöka kommunikationen och inte är ämnat att användas istället för tal. Man måste använda det samtidigt som man pratar, så att barnet förstår sammanhanget. Och eftersom ditt barn måste titta på dig för att kunna förstå, så kommer han eller hon också att höra. När ditt barn kan börja teckna tillbaks, får ni tvåvägskommunikation. Om ditt barn t ex säger att han eller hon kan höra ett flygplan, kan du svara: 'Hörde du ett flygplan? Jag kan också höra det. Titta, där borta är det. Vad högt det låter!' På så sätt kommer du förmodligen att tillbringa mer tid i direkt samtal med ditt barn, vilket utvecklar språket.

Hur du börjar

• Precis som med allt annat nytt, är det viktigt att hålla sig till ditt barns takt och se till att det är roligt. Bästa tiden att börja är när ditt barn börjar visa stort intresse för att göra sig hörd. Detta sker vanligtvis mellan nio och tio månaders ålder - tecken på detta kan vara att bebisen blir mer social, börjar babbla och använder ljud och ansiktsuttryck för att få din uppmärksamhet.

• Börja med något som är av intresse för ditt barn. Massor av bebisar lär sig snabbt tecknet för 'mer' att använda när det är mat!

• Visa ditt barn tecknet varje gång du säger ordet. Använd alltid samma tecken, upprepa ofta och var tydlig med de ord som tecknet uttrycker, så att ditt barn kan se och höra sambandet: 'Vill du har mer? Det verkar som om du vill ha mer? OK, då ska du få mer!'. Glöm inte att säga ordet och göra tecknet samtidigt.

• Ditt barn kanske försöker teckna själv efter några dagar, eller också kan det ta veckor. Ha tålamod! Gör det så roligt som möjligt, bebisar lär sig bättre när de har kul.

Några tecken att börja med

Du kan börja med några enkla och tydliga tecken tagna från det svenska teckenspråket, t ex:

• 'äta' -- sätt fingertopparna mot läpparna

• 'dricka' -- forma handen som om den håller ett glas och för den mot läpparna

• 'mer' -- rör handen uppåt med handflatan vänd nedåt

• 'vill' -- klappa på bröstet med öppen hand och utsträckta fingrar

• 'vill inte' -- rör handen som om du borstar bort något från bröstet

• 'kanin' -- gör två 'öron' med fingrarna

• 'bil' -- låtsas att du vrider på en ratt

• 'bok' -- Lägg handflatorna tillsammans och öppna dem som en bok

Fakta tagen ifrån Babycenter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar