11/11/2010

Struktur och individuellt stöd.

Lite om Autism.
Idag skriver jag en artikel om autism på min mötesplats. Jag längtar så efter att få inviga denna plats för er andra mammor och pappor med det lilla extra och snart är den klar! Vi har så mycket erfarenhet att dela med oss av till varandra, och jag tror att denna mötesplats kommer att betyda väldigt mycket för både nya och gamla föräldrar. Just nu jobbar jag många timmar med detta, utan någon som helst sorts betalning förutom den nya kunskapen om olika diagnoser. Detta är så klart på både gott och ont. Men jag hoppas och tror starkt på detta, och jag tänker inte ge upp.


Väldigt ofta så har barn med diagnos och funktionshinder väldigt bra hjälp av tydliga strukturer i vardagen. 
Här kommer en liten faktadel om autism för er som just fått diagnos. Något jag väldigt ofta tar fasta på är hur bra våra "vanliga" barn skulle må om dem fick leva efter samma sorts strukturer som våra barn med det "extra".


Om en person med autism inte får sin dag förutsägbar via tydliggörande pedagogik så upplever man att livet är styrt av slumpen. I ett sådant tillstånd utsätts personen för en hög stressnivå som man inte har förmåga att påverka. Den farligaste stressen enligt många undersökningar är den som man inte är i stånd att påverka själv. Inte sällan leder en sådan stress till beteendeavvikelser och ångest.


Love,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar