12/07/2010

Det är något särskilt med dig.



Små tankar i morse vid 6.48 då du fyllde två år.







 ( Om du som läser detta är en människa som spår i händer så vet du förmodligen vad en fyrfingerfåra är. För er andra, kan jag berätta. Det är en rak linje tvärsöver handflatan som är ett starkt bevis för att personen som äger handflatan har Down syndrom. En procent av Sveriges befolkning utan kromosomavvikelse kan också ha Fyrfingerfåran. 

Det är ingen som vet varför. )


Det har nu gått hela två år sedan dagen du föddes och läkaren sa till mig- Jag misstänker att ditt barn har Down syndrom. Det första tecknet som pekade på att du var ett annorlunda barn var just din så talande fyrfingerfåra, bland några andra starka tecken som platt panna, sneda ögon och sandalgap. Men det var din skrynkliga lilla handflata som läkaren lyfte upp och pekade på och som han baserade sina misstankar på. Det var också just den fåran som gjorde så att ett blodprov blev taget och skyndades iväg för att bekräfta läkarens misstankar om att du hade Down syndrom. Några dagar efter att du hade fötts fick vi det som vi redan kände på oss, bekräftat. Det är nu två år sedan, ibland känns det som 10 år , ibland som en dag. Jag kan fortfarande smyga in på kontoret ibland och plocka fram din undanstoppade journal. Ta upp den sparade lilla blåbärs-mössan som satt på ditt alldeles för lilla bebishuvud, hålla den i mina händer och tänka tillbaka. Jag kan till och med fortfarande gråta när jag tänker på den tiden, men jag gråter inte längre över att du föddes med ett syndrom, utan över hur otrolig lyckligt lottade vi är över att det var just du som kom till oss. Över hur mycket du har lärt oss och fortfarande lär oss varje dag. Över vilken otrolig och alldeles speciell kärlek du har lärt mig att känna. Det ÄR något särskilt med dig och det är tårar av lycka som rullar nedför mina kinder. JAG ÄLSKAR DIG!






Aplinjen / Simianlinjen
Aplinjen, även kallad simianlinjen, är när huvudlinjen och hjärtlinjen går ihop och bildar en enda linje. Den förknippas med ökad intensitet både i psyke och  personlighet. Det kan vara en kraftfull person som kan prestera mycket. Linjen återfinns i händerna på personer med Downs syndrom. Dessutom lär Einstein haft en aplinje. Bild tagen från Aff.




Love,

4 kommentarer:

  1. jag har fyrfingerfåra... ;-) -och jag har INTE ds
    (C har _nästan_ en fyrfingerfåra..)
    -tänk så det kan va..

    SvaraRadera
  2. du och c är undantaget som bekräftar regeln ;) Kram!

    SvaraRadera
  3. Fyrfingerfåra kallas även Simian line.
    jag har den i bägge händerna.
    även min yngre syster har i bägge händerna.
    men vi blev som små redan på sjukhuset klassade som DS barn.
    Vi har dock inte DS utan har simian line i släkten.
    våra barn, har även de simian line i händerna.
    livet är bra underligt..

    SvaraRadera
  4. Jag är 31 år och har också fyrfingerfåra, dock bara i vänsterhanden :) Har inte down syndrom (vad jag vet)

    SvaraRadera