7/09/2011

Barnens dal-Recension och tips på barnsemester!



Barnens dal/ Säterdalen Dalarna


Säterdalen är ett halvmilslÃ¥ngt ravinsystem beläget mellan Säters samhälle och Dalälven. Säterdalens ravinsystem med sina branta sluttningar är unikt för Sverige. Meterhöga ormbunkar, täta lövbuskage och prunkande örter ger tillsammans med det rika fÃ¥gellivet ett närmast tropiskt intryck.  

Här finns även Barnens Dal, en betagande natur- och nöjespark, en lekplats för barn i alla åldrar, levande fäbod, fiske och mycket mera.


Vi möttes upp av de tre bockarna bruse 
som för övrigt är en av lillens favoritsagor. Julian skulle genast leta efter trollet under bron

I barnens dal så gick fåren fritt bland besökarna. Även en häst och några höns gick omkring på området. Det som gör det så härligt med frigående djur är att barnen har möjlighet att komma riktigt nära och klappa (om de vågar). Det såg också ganska roligt ut när de picknickande besökande som satt på gräset, snabbt plockade ihop sina godsaker som låg framme när de snyltande getterna närmade sig ;)

Om man är lat (som vi var) och inte orkar packa med sin egna picknick så finns det ett jättemysigt cafe precis vid ingången som serverar mackor, dagens rätt och glass. Du har lekparken precis bredvid så du har bra koll på barnen. Efter både lunch och fika var vi redo
att lägga oss och vila någonstans, men Julian hade bråttom iväg!! Bäbä var ju alldeles här i närheten!

Jag drog in magen och log
Vi gick mot fäboden. Det är superhärliga omrÃ¥den i dalen, hela miljön kändes nästan som en liten sagofilm. Det gör det väldigt lugnt och fridfullt att ströva omkring. Det räcker att ställa sig vid nÃ¥gon bro och titta pÃ¥ fiskar för att fÃ¥ ett fridfullt sinne. 


Äntligen framme för att klappa!
Bäbä med mycket långt skägg ;)

SÃ¥ äntligen var vi framme hos djuren och Julian fick klappa och jag fick gosa och bära, men när jag sÃ¥g att det stod pÃ¥ skylten att jag inte inte alls fick bära, sÃ¥ skämdes jag... Vilket föredöme liksom..  

Att jag även hade klätt upp honom i Julians hatt och haft kul på det lilla oskyldiga lammets bekostnad fick mig att skämmas ännu lite mer...


Avslutningsvis;

Vilken härlig dag vi hade i dag!!  
Till Barnens dal i Säterdalen kommer vi definitivt att åka till igen!


Vi ger  +++


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar