8/24/2011

Note to self; Glöm inte att teckna ;)





I dag är det Julians och min lediga dag!
Tjoho!

Vi ska ta tillfället i akt och plugga lite tecken som jag känner att jag har börjat försumma mer och mer i och med att Julian nu pratar mycket. Fick till och med en liten varning av en annan ds-mamma som slutade att teckna helt med sin son på grund av att hennes son ,som kunde prata, då slutade att prata helt och BARA tecknade istället. Det var faktiskt första gången som jag har fått höra ett exempel på att det ena utesluter det andra? Väldigt ovanligt. Jag tar därför det tipset med en nypa salt..

Man får välja vad man vill ta åt sig och lita på sina egna erfarenheter. Mina erfarenheter är att Julians första ord var tecknat och att ljudet sedan kom till följd av att han fick en bild och en gest att förknippa ljudet till.
Bra tips till nyblivna ds-mammor är att visa bildkort, (skriv ut från teckna.se) att samtidigt göra tecknet och att ljuda tydligt. Visst, man känner sig lite löjlig när man betonar ett ord så tyyyyydligt, men det är värt att försöka, eller hur?  Och glöm inte att nöta, nöta, nöta,  hela tiden tills det förhoppningsvis kommer. När grundjobbet är gjort så går det av bara farten! Lycka till!

Kanske vi kommer upp med en liten video på detta senare om videofyme funkar som den ska. ;)



Annars då?
Vad händer hos er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar