9/09/2011

Ketchup-effekten


Kära huvud; du göra kaos med mig... (Rinkebysvenska)...

Varning för vardagsdravel nedan...

Vi har kommit till den punkt i Julians liv då vi måste börja tänka på framtiden och hur vi ska få ihop allt. För att leva som en väl fungerande familj så måste vissa val göras. Julians älskade farmor och farfar börjar bli äldre, det är ett faktum och dem orkar mindre. Dem har sålt sitt hus och vill nu på ålderns höst ta det lite lugnt. Fullt förståeligt och ingen är mer värd att rå om varandra än dem. Vi måste dock ta ett beslut angående avlastning i annan form, vi kan inte kräva av nära och kära (och förresten så har vi inte så mycket familj här i Dalarna) att dem ska ta över vårt barn när vi behöver andas.

Så, vi  f u n d e r a r  fram och tillbaka;
Korttidsboende? Personlig assistent heltid... deltid? Stödfamilj?  Ska jag officiellt börja jobba som personlig assistent åt Julian? Jag gör det redan, ideellt..

Allt detta är något som måste redas upp och sökas så klart och det är fullt överkomligt än så länge (har dock inte sett blanketterna än) . Det är bara det att parallellt med dessa beslut så löper det ett behov av utökad resurshjälp på dagis. Ni som följer bloggen vet ju att vi har gått ner till 25%,... Vilket är alldeles för lite för ett barn med en utvecklingsstörning.

Det ultimata skulle ju vara en heltidsresurs med tid över för planering och strukturering.

Så, nu kolliderar dessa två huvuduppgifter med varandra, för jag vet ju inte vilken jag ska ta tag i först. Jag vet inte heller hur jag ska gå till väga för att lösa detta så smidigt som möjligt utan att Julian påverkas för mycket av det. Just nu så har jag löst det som så att jag tränar honom extra mycket hemma, men det funkar ju inte i längden.

Dessa frågor ska tas upp och förhoppningsvis lösas med hjälp av specialpedagogen inom en snar framtid så, tills dess så ska jag bara ta det lugnt och andas. ;)

Så.

Förutom allt detta ;)... så mår vi bra! och solen skiner! Jippi!
I kväll ska jag träna, sedan ta det lugnt hemma, ordna vin och middag, titta på film med tidig läggning som avslut.  En helt vanlig Fredagkväll alltså.


Förresten, Here`s a note for my beloved baby boy, the brightest light in my life;







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar