4/14/2012

När är du DU?






Rekreation är ett av nyckelorden till ett bra föräldraskap. Visst får vi höra det ofta; egentid hit och egentid dit. Det finns inget som kan göra mig så förbannat stressad som just detta ord. Kanske just för att egentiden lyser extra mycket med sin frånvaro när du har ett barn med det lilla extra. Jag använder själv ordet i vardagen som en sorts godkänd ursäkt när jag blir trött och säger och gör saker som kanske inte är helt okej att göra och säga i ett "perfekt" föräldraskap". Tex; Jag har inte haft egentid på länge, jag har inte sovit, jag har inte hunnit andats...osv, osv..


Men hur hittar man egentligen sin egentid i vardagen så man lyckas vara den där perfekta föräldern som man vill vara, hela tiden? Jo, så här: Man hittar den inte. 
Man tar den.





I dag så tog jag den. Jag bara tog utan att fråga. Brutalt och utan några hämningar så stängde jag ytterdörren efter mig med mannens klingande ord som rinnande topping på det dåliga samvetets pockande; Kom tillbaka snart igen så jag också kan få hinna göra något i dag!
För en nanosekund och just i det ögonblicket så hann jag kaxigt tänka; Nej, det gör jag faktiskt inte. Jag kommer inte tillbaka. Nu är jag JAG.


För alltså, jag måste erkänna, att jag har saknat JAG den senaste tiden.



Jag springer slingan målmedvetet, aggressivt, ärligt. Kanske är det på grund av den kalla blåsten som tårar pressar sig fram ur mina ögonvrår eller så är det farten som orsakar vattniga ögon, jag vet inte, men frigörande är det i alla fall.
 Nu är jag JAG.


Så då till Dagens fråga:
När är du DU? Och får du vara DU tillräckligt ofta?


4 kommentarer:

  1. Jag får väldigt sällan vara jag. Min man är expert på att ge mig dåligt samvete om jag vill göra något. Kontrar alltid med att då måste HAN få göra något. Skillnaden han inte förstår är att jag heltidsjobbar, sköter alla inköp och det mesta andra medan han är arbetslös.
    Bra att du tog dig tid för dig själv :)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Hoppas att du hittar tid för dig själv snart! Det behöver vi alla! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag är jag på kvällen när sonen somnat. Då plockar jag fram något av mina scrapbooking-projekt och sätter på en ljudbok. Helt, helt underbart. Jag har precis börjat arbeta efter föräldraledigheten och känner att jag får jag alldeles för lite. Förmodligen är något jag måste vänja mig vid. Heltidsjobb, barn och allt annat som ska göras - tvätta, städa, laga mat, handla. Att jobba 75% hade nog varit idealiskt och det är något jag faktiskt funderar på.

    SvaraRadera
  4. Ja du Johanna det är ett heltidsjobb att sköta en familj, bara det. ;) 75 % låter bra tycker jag!

    SvaraRadera