4/17/2012

Veckans skörd resulterade i en ny innebörd av minimalism



Less is more; En blogg om att bli lycklig av att inte köpa saker













Det här med pengar och saker. Och lycka.

Det finns människor som har väldiga problem med att sluta att konsumera saker. Vissa samlar på saker. Tills de inte ens kommer in i sitt eget hem. Många människor väljer frivilligt bort att sluta konsumera helt, eftersom det gör dem olyckliga. Jag däremot, jag har slutat att konsumera saker helt, mer eller mindre ofrivilligt. Varför? Jo, det ska jag berätta för er.


Ni har väl hört om veckans skörd förut va? Om inte så kan jag dra storyn för er här lite fort; 

Julian kastar saker i hemmet i bland. I huvudsak om han är trött, frustrerad eller missförstådd. (Han kan också markera att han har ätit upp sin mat eller är mätt genom att kasta sin tallrik.) Han kastar vaser, krukor, glas, tallrikar, ljusstakar och muggar som står inom hans räckhåll.

Vi har därför en låda i köket som vi fyller med veckans skörd. Lådan består av söndrigt porslin. När lådan är full så drar vi till återvinningsstationen och tömmer den, väl där så sörjer jag de mest älskade sakerna en liten skvätt, sedan lägger vi det bakom oss och så går vi vidare och börjar om på en ny vecka.


Nu är det ju så att jag har snart inga saker kvar här hemma som Julian kan kasta, eftersom jag inte har brytt mig om att köpa in något nytt, då jag vet att det ändå inte blir långlivat.

Dagens utmaning var därför att försöka få det så minimalistiskt snyggt som möjligt i hemmet, utan några som helst prydnadssaker eller accessoarer alls.

SÅ;

Jag har nu varken duk, vaser,  krukor eller stående tavlor på borden, inga snygga ljusstakar i fönstren eller annan prydnad. Jag har helt tomma fönster så när som på en lampa i vardera. Jag har köpt in flera snygga, vita plastmuggar från Clas Olsson som han kan få kasta så gott han vill. Jag har höjt upp två tavelhyllor till maxhöjd och håller tummarna för att hans beteende har växt eller tränats bort den dag hans små klåfinger-fingrar når upp dit. Jag har plockat undan alla löst liggande saker ner i lådor som han inte når upp att öppna.

Jag måste säga att det känns förvånande frigörande ändå. Och ändå rätt skönt att slippa att ha så mycket att damma. ;)

Så Lilla Buddha;
Kom hem från dagis nu och Bring it on! 
Mama is ready!  :)





2 kommentarer:

  1. Vilken underbar blogg du skriver! Tack för att du delar med dig av dina tänkvärda tankar i vardagen! Jag är så imponerad av ditt engagemang och tålamod!

    Johanna

    SvaraRadera