9/10/2010

Jag hyllar Äppel-Hyllan!





Hej, Härliga Fredag!









Idag måste jag bara skicka vidare ett tips till er, som jag fick av Lena (Julians extrahjälp på Förskolan).
På biblioteket så finns det en hylla (avdelning) som heter Äppel-hyllan, och där finns det en hel del böcker till våra annorlunda barn. På Äppel-hyllan finns det hjälpmedel, faktaböcker, teckenböcker och barnprogram med teckentolk på DVD. Alltså bara böcker för våra barn med Autism, Adhd, Asbergers, Döva och andra med olika Funktionshinder.  Eftersom jag är ny i den här handikappsvärlden och Äppel-hyllan tydligen är relativt ny på biblioteket, så undrar jag lite grann , samtidigt som jag bläddrar i dessa böcker, vart ni föräldrar med annorlunda barn gick för att läsa, innan denna hylla fanns?  På denna hylla hittade jag Max böckerna med tecken till. Julian fullkomligt ÄLSKAR Max böckerna, och hela kvällen igår innan natta, spenderades med att teckna till Max bil. En bok som går snabbt att lära sig utantill i vanlig skrift, men jag lärde mig själv flera nya tecken igår genom detta annorlunda och roliga sätt att läsa och lära! Jag kan rekommendera denna hylla till alla som har annorlunda barn omkring sig. Farmor, farfar, mormor morfar, skola, förskola, vänner och så klart föräldrar. Ta med barnet på en utflykt till ditt närmsta bibliotek i helgen och förkovra er i dessa underbara teckenböcker!




En uppskattad bok här hemma.






Om ditt bibliotek inte har en Äppel-hylla kan de hjälpa dig att få hem allt som beskrivs på de här sidorna. Då beställer dom från sitt region- eller länsbibliotek eller från Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB)
När du letar efter talböcker, taktila böcker och annat på ett biblioteks hemsida kan du titta efter denna bild.
Ditt bibliotek kanske har en dator för dig med läshandikapp? Fråga efter Läs- och skrivstugan på ditt bibliotek.






Love,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar