10/01/2010

Simning


Publicerad 24 september 2010Uppdaterad 24 september 2010
Textstorlek
Jennie Eskilsson, som har Downs syndrom, tränar simning tre gånger i veckan. Nu väntar VM i Taiwan.
Jennie Eskilsson, som har Downs syndrom, tränar simning tre gånger i veckan. Nu väntar VM i Taiwan.
Fotograf:
Matsåke Persson

Nästa vecka börjar
VM-äventyret för Jennie

Duktiga simmerskan Jennie Eskilsson, 23, i Krokom, har Downs syndrom, en utvecklingsstörning som vari erar i grad. Nästa vecka åker hon på sitt livs äventyr: VM i Taipei i Taiwan.

Relaterat

Artikelbilder

Jennie Eskilsson åker till VM i Taiwan tillsammans med sin pappa Bengt.
Jennie Eskilsson åker till VM i Taiwan tillsammans med sin pappa Bengt.Fotograf: Matsåke Persson

Fakta

Downs syndrom

Det föds årligen cirka 120 barn med Downs syndrom i Sverige. En siffra som i stort sett är konstant.
Downs syndrom är den vanligaste formen av utvecklingsstörning och beror på att det finns en kromosom för mycket i barnets arvsmassa.
Graden av utvecklingsstörning till följd av kromosomavvikelsen varierar mycket, vilket gör att det inte exakt går att beskriva hur Downs syndrom påverkar barnet.
Personer med Downs syndrom kan utvecklas mycket genom stimulans, habilitering och andra insatser.
– Det känns spännande och roligt att åka dit. Och jag är inte ett dugg nervös, säger Jennie.
Hon kvalade in till mästerskapen på sex distanser vid den årliga May Phillips Memorial Championship-tävlingen i Southampton i våras.
– Jag är så stolt över att hon kvalificerade sig, säger Jennies pappa Bengt som på onsdag åker med sin dotter till Taiwan.
Jennie älskar sin simning.
– Det är nog det bästa jag vet. Jag lärde mig simma redan när jag var sju år.
I våras avslutade hon sin tvååriga utbildning på Mellansels folkhögskola utanför Örnsköldsvik.
– Nu jobbar jag på Ava Garden i Dvärsätt, på Café Bönan och i tvätten på sjukhemmet i Krokom. Och så tränar jag simning tre kvällar i veckan.
Det är femte världsmästerskapet för simmare med Downs syndrom. Cirka 300 deltagare från 30 länder kommer att delta i tävlingarna som pågår 1–8 oktober.
Förutom Jennie står tre simmare från Sundsvall för det svenska inslaget.
En del av hennes VM-resa finansieras via sponsorer.
– Det är företag i Krokom som bidrar med 10 000 kronor. Men resten får tas ur pappas ficka, säger Bengt Eskilsson.
Krokoms Handikapp IF har numera 15 tävlingssimmare i åldern 14–35. Brist på ledare innebar nämligen att ett antal aktiva från Frösön bytte klubb.
Ledartrojkan består av Bodil Karlsson, Elisabeth Crona och Bengt Eskilsson.
– Vi välkomnar gärna fler ledare, säger han.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar