1/03/2011

Planerar man för katastrof, så får man katastrof.

Julian är hemma denna veckan också för avdelningarna på förskolan är sammanslagna och jag tyckte att det skulle bli lite för mycket stök för lillen att befinna sig i en lokal med så mycket folk. Annars är han ganska bra på det här med att skärma av sig, endast en gång under julen fick vi gå undan till ett annat rum, då det blivit för mycket folk och intryck. 


Här försvinner Julian in i sitt tält som han älskar att leka i.



Och så lite om det här med syskon och funktionshinder igen. Här nedan har ni en artikel om Gabriella som har fått en öppnare livssyn med hjälp av ett syskon med funktionshinder.


Gabriella jobbar som Homeopat och ser samspel mellan kropp och själ.



Gabriella är äldst av tre syskon och en ganska typisk storasyster, vårdande och ansvarstagande. För Gabriella förstärktes den rollen genom att hon fick en lillebror med Downs syndrom. De fick en alldeles speciell kontakt genom att Gabriella i många sammanhang var den som tolkade åt honom. Och hon reagerade mycket starkt mot människor som betedde sig dumt eller fördomsfullt mot lillebror.
– Det är komplext att växa upp i en familj där ett av barnen har ett handikapp, men jag kan också se att det är just därför jag är där jag är nu. Jag utvecklade en känslighet för att tolka stämningar och människor och det har jag stor nytta av.
Hemma i det öppna och varma klimat som rådde i familjen lärde hon sig också att våga prata om tunga och känsloladdade ämnen. Även det är något som hon har nytta av i dag.
En annan lärdom som hon bär med sig från uppväxten är att vi alla är olika och hur viktigt det är att acceptera och respektera den som är annorlunda.
– Egentligen tycker jag man kan säga att alla är annorlunda! Och alla har rätt att få vara sitt unika jag. Det försöker jag verkligen inpränta i mina barn. Det är ett sätt att ge dem självförtroende – jag tycker det är väldigt trist med likriktningen i samhället och grupptryck som gör att människor inte vågar vara som de vill!




Love,
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar