8/22/2011

Är det viktigare att programmera mobiltelefoner än vad det är att ge våra barn en bra framtid?


Vår ÄLSKADE Lena!


I dag så fick jag veta att Julians älskade dagisresurs inte får någon högre lön för den extra roll som hon har tagit sig an i jobbet med Julian. Allt material som hon tar sig tid att tillverka, det extra ansvaret hon har fått, och den nya kunskapen hon får från ny litteratur som hon läser och som hon sedan kan använda sig av i jobbet med Julian. Det får hon inget extra alls för. Inte ett öre.

Är inte det helt sjukt?

Hade det varit en tjänst på låt oss säga till exempel Ericsson och någon i deras kundtjänst där hade uppgraderat sig till programmerare istället och fått en ny tjänst, då hade inte löneförhöjningen låtit vänta på sig. Eller hur? Så i dag undrar jag om; det är viktigare att programmera mobiltelefoner än vad det är att "programmera" våra barn och därmed ge dem en säker framtid?

Och förresten. Vad hände med personalutbildning?
När en förskola nu får in ett funktionshindrat barn i gruppen som kräver en "ny tjänst" av någon i personalen, varav denna tjänst kräver lite mer ansvar och jobb är det inte helt naturligt då att denna personal får en utbildning angående sin nya roll? Varför finns det inga klara riktlinjer angående dessa "resurs"tjänster på förskolorna? Vad jag har förstått så funkar det ju inte alls likadant i någon kommun i Sverige? Vissa har heltid, vissa har halvtid, vissa har egen assistent hela tiden. Vår kommun beslutade att skära ner på Julians resurs till 25% i veckan, delat på två personal vilket har fått mig att börja fundera på om jag ska gå halvtid som assistent till honom på dagarna. Ska jag behöva göra det? Funkar det ens att göra så? Kostnaden lär ju bli densamma för kommunen med mig på halvtidstjänst? Någon som vet?


5 kommentarer:

  1. goa ni <3 får se det som att Julian är min lön <3 Han och ni ger mej en erfarenhet, o av erfarenheter blir man rikare! kram
    ps hoppas läggningen gick bra o att ni nu sitter o myser o har kvalitetstid bara för vuxna! ses i morgon kram igen

    SvaraRadera
  2. Vad vore väl förskolan utan dessa underbart kloka pedagoger som du ,Lena! Synd bara att cheferna inte har vett att uppskatta detta i lönekuvertet! Julian har iaf dragit en vinstlott och det värmer mitt mormorshjärta!
    Kram Marina

    SvaraRadera
  3. Tack goa mamma! Kram!

    Lena;
    Läggningen gick bra i går och snart är det dags igen! ;) Hoppas på favorit i repris i kväll och i morgon...så syns vi på Torsdag! Ha en skön Onsdag Lena! kram

    SvaraRadera
  4. LÄngesen jag var inne här nu, tiden flyger iväg. Min lille E 2år och 3mån inskolas denna v. Han har tack o lov fått en egen resurs på deltid, inte en som är van att "arbeta" med barn med DS men iaf en som älskar att använda sång o rytm för att lära samt vill lära sig tecken snart... hoppas hoppas detta räcker.. känner nu att jag måste köpa en inplastningsmaskin och göra lite egna bilder mm. Va fin han är, din Julian.. underbar../M

    SvaraRadera
  5. Hej kära du!

    Tack för att du är inne på min blogg i bland! Vad spännande med inskolning! Det går säkert bra! Vår Lena var inte van att arbeta med barn med ds heller, men det går otroligt bra med henne! Det hon inte vet så mycket om hjälper specialpedagogen från hab henne med. Det är viktigt att resursen får någon sorts handledning av någon från hab eller föräldern helst inom (karlstadmodellen) har jag märkt.

    Något jag även märkt är att det är bra att påpeka för resursen är att det är hon som måste visa barnet. "andra" barn som förskolepedagogerna är vana vid visar oftast själva vad dem vill göra och sysselsätter sig. Våra barn måste guidas in i leken på rätt sätt med hjälp av resursen.

    Ta en dag i taget så ska det säkert gå bra! Stort LYCKA TILL!

    Tipsar om "färdiga" plast-teckenkort som vi säljer i vår loppis. Dem är jättebra!

    på denna länk hittar du dem
    http://shop.textalk.se/se/article.php?id=22801&art=8544988

    kan även lägga en länk i inlägg överst.

    några av dessa kort är lite smått vikta i anterna men absolut inget som stör. Perfekta att sätta upp på väggen både hemma och på dagis!

    SvaraRadera