2/29/2012

Fröken Udda Ensam, är inte stark


Nej. 
Fröken Udda Ensam, är inte stark. 
Men väldigt svensk.


Angående denna dag då vi firar att det sällsynta blir vanligt, angående alla dagar då vi firar minoritetsgrupper så vill jag reda ut en del grejer som jag har fått förfrågan om. Dels så undrar folk varför alla dessa minoritetsgrupper behöver dessa speciella dagar att fira på. Jo, jag tror jag kan förklara det för er. Det handlar om att känna sig lite mindre konstig, eller hur? En strävan efter att någon gång få vara en "i gänget". Som på skolplanen när du var liten och inte alls passade in i någon grupp, utan stod utanför och höll hårt i dina principer och åsikter som stack ut och tröstade dig med att du någonstans kanske bara var lite smartare än alla andra. Du kunde ju inte sätta fingret på vad det var hos dig själv som var oönskat i gruppen, men något var det. Du passade bara inte in, du var "annorlunda" än de andra. Jag tror att alla någon gång har varit "annorlunda" och kan reflektera till den känslan..
Men så en dag på den där skolplanen så stegade den populäraste tjejen i klassen fram till dig och bjöd in dig till hennes kalas! DU skulle få gå! Fröken Udda, Ensam. Du blev nervös. Samtidigt som din stolthet manade dig att få hämnas orättvisan som tidigare rått, och samtidigt som du ville få sätta näsan högt i vädret och bedyra att du inte alls tyckte att hennes kalas var värt att gå på, så tog en efterlängtad varm känsla plats någonstans där långt inne i ditt bröst, du kände dig viktig. Som en i flocken. Som någon att räkna med.


Kan du förstå då vad det betyder för dem/oss som är få, "annorlunda" att för en gångs skull få vara en av dem som räknas? Att få känna sig viktiga. Att få känna sig som en i flocken? 


Självklart så är jag för inkludering och tycker att speciella dagar för speciella grupper inte skulle behöva finnas alls egentligen. Men tills dess att alla får lov att räknas och ta plats i samhället så är det så här det måste vara. Och jag hyllar det. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar