3/14/2012

Allt liv är heligt



Bild Vaggan.se

Jag tänker inte bli för politisk i detta inlägg, men mänskligt värde ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill bara berätta för er att den fortsatta debatten om att mitt barn hos vissa människor inte skulle vara önskvärt, inte går mig obemärkt förbi. Inte alls. Det är bara det att skulle jag tänka för mycket på den debatten och på folks beslut så skulle jag bli så himla deprimerad. Det är svårt att förklara och det skulle ta mig en evighet. Men att själv välja att gå miste om en så stor lärdom om livet är så oerhört tragiskt. Att vi har möjligheten att välja är ännu mer tragiskt.  Så många gånger jag har tänkt på vad jag skulle säga till mig själv, till den person som jag var innan jag fick Jules. Åh, så naiv jag var,  jag trodde att jag visste allt.. Jag skulle säga till mig själv att; Det är inte alls som du tror. Inte alls.

 Marcus Birro som själv har förlorat liv, hoppar in i debatten och säger sitt och det är bra att andra pratar för oss föräldrar när vi själva inte orkar. Vet du, jag har fullt upp att skapa medvetenhet, fullt upp med att få samhället att acceptera mitt barn bara för den han är, det sista jag vill ha är en debatt som går ut på att vi nu ska utrota det finaste jag (och alla andra som har en liten extra hemma) har. Nej tack. När ska vi lyckas acceptera att vi inte kan styra och ställa över vårt egna öde? 


En del av Marcus Birros krönika, publicerad i Expressen i dag

"Liv är heligt. Alltid. Allt liv är heligt. En liten flicka med Downs syndrom, som skulle ha blivit aborterat om föräldrarna fått veta hennes beskaffenhet, är INTE värd mindre än någon annan nu när hon är född. Och då borde hon inte vara värd mindre INNAN hon föddes heller. Vi kan inte själva, efter eget huvud och från fall till fall, börja nysta och trixa med det okränkbara människovärdet. Det är inte värdigt. Det är i högsta grad oanständigt.
Det är märkligt att detta blivit en så kallat “kristen höger”-fråga. När släppte vänstern frågorna om allas lika värde? "





Allt liv ÄR heligt i allra högsta grad och jag håller med om att det är synd att man direkt blir utmålad som kristen höger när man berättar var man står någonstans i denna fråga. 

Det finns så mycket att ta upp inom detta ämne, men inte i kväll. 
I kväll så vill jag skriva om Riga.
 Där människovärdet ser ut på ett helt annat sätt än här. Riga, där det finns flera små extra som behöver vår hjälp. 



Julian och jag reser till Riga i bilder på nätet, vi pekar på små barn i bruna sparkdräkter från 70-talet, och Julian utbrister, guullig..bääbis...och så pekar han på dator skärmen och gör tecknet för bebis. Han tittar längst på barnen med de sneda ögonen, som vanligt. 

Genom barnens små hoppfulla leenden, förbereder jag mig mentalt för den rent fysiska resan. Jag vill så gärna göra den tillsammans med er. Jag hoppas att vi kan förverkliga den. I dag har vi startat upp en insamling så att ni kan bidra med er hjälp genom att skicka sms. Jag hoppas att ni vill hjälpa oss att hjälpa! Denna insamling är för barnen, för de som inte hade turen att födas i Sverige och för att personalen omkring barnen ska kunna utbildas i hur man kan habilitera ett barn med till exempel Down syndrom under tiden barnet väntar på att få komma till ett eget hem. Jag tänker karlstadmodellen. Jag tänker teckenspråk. Jag tänker lämna myperfectbabybags till bebisarna. Jag hoppas att jag får möjlighet till att göra detta.


SMSA om du vill hjälpa till med 15 kronor!

Sms;a Insamling BARN alltså båda orden med mellanslag emellan så skickar du direkt 15 kronor till vår insamling. Gå gärna in på mötesplatsen på facebook och dela länken till vår insamling också är ni söta. TACK! Om du som läser även är intresserad av att följa med på vår resa hör av dig till insamling@myperfectbaby.se, vi är öppna för förslag. 


Kostnad : 15.00 SEK

Hur köper jag tjänsten?

Steg 1 SMS:a Insamling BARN till nummer 72672
Steg 2 Innehållet skickas i ett SMS till din telefon.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar