3/06/2012

End the R-word!






I USA är de väldigt bra på att skapa kampanjer för allting. Dramatisera, fokusera, visa känslor. Just den delen med USA, tycker jag är väldigt bra. Det finns inget annat folkslag som är så bra på att skapa medvetenhet som just folket i USA. De gör det igen, och igen och igen.

Kampanjen som är på tapeten just nu,  för oss involverade i funktionshinder, handlar om respekt. 
To End the R-word.  De och jag, vill att ni tänker er för en extra gång innan ni använder ord som Retarded, Mongo, Idiot, Cp, osv..Jag kan ibland se statusar på facebook till exempel, där dessa ord brukas frekvent. Jag kan höra orden i dagligt tal, se orden i dagstidningar, skrivna av personer som har gått journalistutbildning och som borde veta bättre, men som genom att ta till dessa ord visar på kraftig okunskap . Dessa ord nyttjas fritt för att beskriva tillstånd.


Det spelar roll. 

Visst är det fortfarande allmänt accepterat att använda dessa ord i dagens samhälle. Men jag kan inte förstå varför?


Vad har ni läsare för erfarenhet av detta? Säger ni till när ni hör någon använda sig av ett sådant uttryck i er närhet? Använder ni er själva av dessa uttryck för att betona tillstånd?
I sådant fall ber jag er härmed att sluta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar