4/30/2012

Habiliteringsbestyr


Jag måste bara skriva att vi har världens bästa arbetsterapeut! 
Jag ringde i dag. Bolltäcke och toalett fixas nu på Torsdag!
I bland blir man förvånad över hur fort det går. Men i denna nya värld av habiliteringsbestyr så har det varit just bostadsanpassningsområdet som har gått smidigast och snabbast, tycker jag. Rätt person på rätt post så kan mycket hända!

När andra barn nästan självmant slutar att vakna på nätterna, börjar äta upp sin mat och gå på toaletten,så måste(oftast)barn med Down Syndrom lära sig varje moment tills det har blivit en rutin. För Julian så var det för svårt att gå på pottan eftersom han hade problem med att böja sig så lågt ner med sina knän och samtidigt hålla balansen och parera. Toalettstolen som vi ska få nu har två olika ringar, så vi bara byter beroende på vem som ska gå ;) Till Julian så får vi även en liten tillhörande trapp så han kan gå upp och sätta sig själv. Vi vill ju att Julian ska bli självständig och det är det vi jobbar för. Att Julian har visat stort intresse och härmar oss i allt vi gör, får oss att känna stort hopp inför att han ska klara detta. Bolltäcket levereras samtidigt som toaletten men ett kedjetäcke är beställt då vi bara använder bolltäcket i väntan på kedjetäcket. Vi tror att kedjetäcket kommer att hjälpa oss mer eftersom Julian behöver ha mer tyngd över sig än vad bolltäcket kan ge.

Jag kommer att skriva mer framöver om hur det framskrider med de olika täckena och vad vi får för effekt.

Julians sömnproblem är av en rastlös karaktär. Han snurrar runt, slår ut med armarna, letar med sina händer efter något att greppa, snarkar och slänger med huvudet tills han vaknar av sig själv. Oftast utan täcke som har försvunnit av i bara farten. Han kan även vakna och bara gny. Vet ej varför. Ligger han i min säng omsluten av närhet så går det oftast bättre. Men det resulterar ju i att min sömn blir obefintlig. Så hjälpmedel är eftertraktat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar