10/19/2012

Jag är glad att jag inte fick välja


Jag blir så arg. Jag läser ikväll en historia om en kvinna som var lycklig, som hyllade sin graviditet, som hyllade sin mage i nio månader och så ska hon inte få föda sitt barn?

Redan innan det är dags att föda så får hon höra att hon borde ha gjort abort. Orsaken till detta? Barnet i magen har Trisomi 18.

Visst. Ett barn som kanske inte alls kommer att få leva speciellt länge. Men vad spelar det för roll? Kan man inte bara ge denna kvinna hennes egen vilja? Hennes vilja är att få föda sitt barn.

Barnets mamma berättar i artikeln i tidningen;  - Ibland kände vi att barnet ansågs vara ett monster som borde tagits bort för länge sedan.

Nu kämpar denna mamman för bättre övervakning av föräldrar som väljer att bära barn med svår sjukdom.

- För mig var abort inte en lösning, det skulle inte eliminera problemet, inte skydda mig från det faktum att min dotter skulle dö. Det skulle bara påskynda döden. Jag ville inte alls bestämma dagen hon skulle dö.

Nu har jag förstått vikten av tiden. Varje dag är värdefull. Relationer ska byggas.

Jag har aldrig ångrat valet av att föda. Vår dotter överlevde till födseln och i tre dagar. En vacker liten hjärtekrossare som berikat vår familj, som lärde oss om värderingar i livet, kärlek och livets sårbarhet.

Läkare säger att dessa barn är oförenliga med livet, trots att många lever i flera år. Vårt barn Evy Kristine var konsekvent. Hon var förenlig med vår familj, hon var en syster, en systerdotter, en dotterdotter - hon var vår dotter.

Jag har aldrig ångrat valet av att föda. Det var en svår resa, men Evy Kristine gav så mycket mer än hon tog.

Vad jag är ledsen över att det är så mycket svårare än det hade behövt vara. Att mötas med förståelse och acceptans av val, med respekt för barnet, garantin att även klinikerna betraktar henne som en jämbördig människa hade gjort erfarenheten mycket bättre.

Det finns inga bra erbjudanden till kvinnor som vill bära fram sina sjuka barn.

Jag tycker att det är hemskt att man inte ska få hjälp med att få föda fram ett "dödsdömt" barn. Det finns barn som föds med andra komplikationer, men bara för att dessa "dödsdömda" barns svårigheter visar sig redan på ultraljudet så ska de helt legitimt tas bort?

 
Min älskling och jag vid läggdags


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar