1/25/2013

Gangster eller hora?






Hej på er där ute i stugorna!

Alltså jag måste bara få skriva av mig lite. Visst, jag älskar Westernfilmer...

Men.

Mannen satte på en Western-rulle nu ikväll och jag kunde inte låta bli att störa mig. Av de totalt 20 stycken sönder-nötta Western-rullarna som han har i sin hylla så är samtliga huvudrollsinnehavare (männen) gangstrar och statisterna (kvinnorna) antingen horor eller bordellmammor. Antingen eller. Jag menar, det är ju rätt så tråkigt att sitta där i soffan i sina mysbrallor bredvid, med ett glas vin och försöka identifiera sig med en hora hela kvällen medan mannen får skrocka tufft och dricka whisky och skjuta pang-pang i luften.

Det är orättvist.

Det finns inte någon genrer som kan väcka så mycket känslor hos mig och som är så könsstereotyp som just Western... visst det är charmigt på ett sätt men ganska låångtråkigt...och förutsägbart...och...hm, jag funderar högt från soffan "det är kanske därför de flesta män gillar just den sortens film? ;) 

-Kom inte med ditt feministdravel igen, kontrar mannen snabbt och skjuter pang-pang högt i luften. Han ser nöjd ut. Det gör mig arg.

Jag antar min bästa stridsposition. Nu får det vara nog.

- Va fasiken, vi ska ju faktiskt gå och se filmen Django Unchained i morgon, räcker inte det? frågar jag. Kan vi inte snacka lite samhälle idag då för att väga upp liksom? denna fråga får mig direkt att känna mig som en tråkig rödvinstant och jag önskar att jag inte hade sagt något... Mannen (wannabe-gangstern) kan inte bestämma sig för om han ska titta på tanten i soffan eller på horan på filmen men bestämmer sig för att snegla åt tantens håll för att hålla konversationen på en lugn nivå. Han tar ett djupt andetag och rödvinstanten är redo för vad som komma skall.

 -Vad är det som har hänt idag egentligen älskling? frågar han sedan plötsligt ömt. Då brister det för rödvinstanten (mig) som inte alls var förberedd på varm omtanke och som dessutom hade druckit alldeles för mycket rödvin i sitt tappra försök att bli lite mer slampig.

Jag får äntligen ur mig allt jag burit på;

-Jag är trött... 
Vid detta läge är jag fullt medveten om min uppgivna nuna och darrande röst när jag yttrar mina ord men de senaste dagarna har gett mig ved på min eld som brinner för att vara en respektabel kvinna.

-Jag är så jävla trött. Här brister det för mig..Det är en spricka i muren, det är ett samhällsproblem. Orättvist behandlade flickor. Orättvisa får mig att bli galen. Orättvisa och utsatta grupper i underläge får mig att explodera.

Jag är trött på att läsa om små flickor som våldtas överallt utan att någon ens höjer ett finger, jag är trött på att barn lägger ut bilder på sig själva i underkläder och att vuxna män anser sig ha rätt att smutskasta deras bilder med kommentarer skrivna med oärlig baktanke.

Jag är trött på att klicka in på sociala medier och se femhundratusen plastiga plutmunnar som i klump desperat trånar efter bekräftelse. Vad är kärlek? Vad är lycka? Vad är en bal på slottet? Vad har vi gjort mot våra stackars flickor egentligen? Vad gör vi? Vad förmedlar vi för budskap? och varför är det ingen som bryr sig? 

Jag är faktiskt färdigmatad nu känner jag med den där kvinnokroppshysterin som aldrig tar slut utan bara eskalerar till riktiga samhällsproblem och det gör mig arg.

Jag är trött på att slå upp aftonbladet och läsa om flickor som dör till följd av sin anorexia och sitt dåliga självförtroende, jag är trött på att gilla någon bild på en kvinna med valkar på magen på facebook, med rubriken; HON DUGER SOM HON ÄR. Gilla om du håller med.

Varför kan vi kvinnor inte bara få duga som vi är, ändå? Utan att någon gillar? Varför kan vi inte bara få vara. Precis som vi är.

Varför får man aldrig se en bild på en stor fet manlig ölmage med samma rubrik och förfrågan om att gilla. Nej, då blir det komiskt istället. Varför? För att män inte bryr sig. Män eftersträvar inte ett ouppnåeligt ideal utan nöjer sig med att vara precis som dem är.

-Min ölmage ger mig pondus säger wannabe-gangstern och skrattar så att magen studsar, och jag håller faktiskt med. Min gangster har världens finaste ölmage och jag är säker på att han tycker att jag är världens slampigaste hora (trots att jag också är gangster med ölmage egentligen).

Bra så. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar