8/26/2013

Rekapitulera


Jag slår på min dator och nystar upp den pockande, lite hoptrasslade jobbtråden igen efter en lång, skön och solig semester. 

I funktionshindervärlden så har vardagen börjat svajigt, för många.

Jag läser mail och upprörda kommentarer på olika forum om Stockholms kommun som plötsligt har dragit ner resurserna för specialskolorna. Jag läser om förtvivlade föräldrar vars värld raserar rätt ner i underjorden. 

Förutom situationen i Stockholm så läser jag om hur stöd till barn med dyslexi har minskat, jag läser om hur kommunerna skär ner och sparar pengar på många håll och återigen så offrar de våra barn med speciella behov. De som behöver stödet mest.

Varför ska det vara så svårt att ge alla barn det som dem har rätt till? Det finns så många eldsjälar och personal som har utmärkta exempel på inkludering som inte alls behöver kosta massor av pengar. Vi behöver debattera denna fråga mer och den behöver belysas ordentligt. Sverige ligger långt efter till exempel vårt grannland Norge där inkludering och allas lika värde är en självklarhet. Här kan ni läsa fint om hur särskoleelever är trötta på ojämlikheten i Sverige.

I svängen med Glasberga och alla andra historier som kommit upp till ytan angående rädda och arga grannar så undrar jag stilla om det någonsin kommer att bli en förändring. Det verkar inte som att folk vill lära sig eller alls bemöda sig med att möta vår vackra och unika värld. 

Jag gråter tillsammans med lilla Masarins mamma när jag läser vad hon skriver om hur grannarna har gjort henne och hennes familj så illa. Masarins värld som jag kom nära och följde alldeles efter att min egna lilla masarin var född. 

Jag vill slåss. Jag vill gråta. Jag vill skrika. Jag vill döda. För rättvisan.

Så känns det....

Men det får man inte skriva. Ännu mindre säga högt. Inte i mesiga Sverige.

Jag exploderar i en mix av tårar och ilska framför datorn en stund. Sedan knyter jag min hand i fickan och släpper taget. En kombattant i väpnad konflikt ger upp. Jag ler. Jag vänder ansiktet mot solen utanför. Jag andas. Jag lagrar min semesterenergi och väljer mina strider och jag tar en i taget. Det finns fler med mig som kämpar med tårar och ilska. Det ska gudarna veta. 

Jag lyckas distansera mig ett tag och andas med hjälp av tanken på den nya fina resursen som har börjat på förskolan och som ska få äran att leda min lilla läromästare ett tag, förhoppningsvis hela vägen in i skolan. Men det är ett annat kapitel och ligger längre fram. Just nu njuter vi av hur bra allt det nya går för oss just nu.

Som så många gånger förut så reflekterar jag en stund över hur viktigt det är att få känna sig trygg med dessa vardagssaker som ska rulla och hur utsatt och sårbar man är som förälder till ett barn med speciella behov. Funkar inte vardagen. Så funkar inget. 

Jag öppnar min mail och fortsätter med insamlingen till barnhemsbarnen och noterar att givmilda Norrby Assistans nyligen har donerat 1000 kronor till barnen. Det gör mig varm i hjärtat och hoppfull. Viljan att knega vidare för dessa barn har vuxit sig starkare. Kanske dags att ge sig ut på fältet med min bössa igen? Jag måste kolla upp tillstånd och liknande men jag har hittat ett nytt spår att gå på. Ni får veta så småningom. 

Jag har iallafall haft ett väldigt känslosamt och givande möte med projektledaren för Vaggan.se som vi samarbetar med och det känns väldigt bra. Det finns mycket som händer i världen som vi vanliga dödliga inte har en aning om. Saker och ting går inte alltid rätt och riktigt till och det är viktigt att vi belyser allt som är orättvist så det kan bli en ändring. 


Nu mina vänner så går vi vidare till något helt annat...

Jag tänkte göra lite reklam för den praktiska Loppipåsen för att få mig ett ex till prinsen. I vardagen så använder jag mig gärna av Loppipåsen, främst för att packa prinsens kläder i. Men även för att den är i perfekt storlek för att rymma lillens lite större kontaktbok som vi har just nu. 

Den nya påsen har just kommit ut och det är dagens tips från mig till er som vill ha en lite rymligare väska med er till Förskolan.

Dessutom så är den tillverkad i 100% återvinningsbart material pp- woven och jag är ju moder naturs största fan så bättre kan det ju inte bli! 



Loppipåsen Förskola

Dags igen för Loppipåsen Förskola!
För fjärde året delas populära och praktiska Loppipåsen Förskola ut. I år samarbetar Loppi med Lekmer och alla som handlar för 800 kr eller mer får påsen på köpet. Det går även att köpa påsen för självkostnadspris (pack+frakt 49 +49 kr).

Årets påse är fylld med samples, produkter, erbjudanden och det totala värdet är ca: 700 kr!  Medverkande partners är A-creme
, Ajax Pure & Clean, Arla, Bonnierförlagen, Colgate, Disney on Ice, General Mills, Göteborgs Kex, Linas Matkasse, nordisk Film SebaMed och Viaplay. Läs mer på: loppipasen.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar