11/19/2013

Fixa rummet och ett dockmord


Det blev en kväll på det multinationella möbelföretaget IKEA för oss. Vi körde lite möbelhandling till Julians nya big boy room. Han har fått skrivbord, skrivbordslampa, ny bilmatta och lite nya sängkläder. Jag har även målat om väggarna i hans rum från grönt och vitt till antikblått. Vi köpte färgen på Rusta och jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad över hur bra den täckte. Färgen var såklart svanmärkt och vattenlöslig eftersom jag inte accepterar något annat. Tummen upp! 



Annars då? Jo, jag trodde ju inte att en facebookstatus som jag delade i morse skulle sprida sig som en löpeld och ilsket ta sig ton i flera olika tidningar och debatter under dagen. Men jag förstår att den gjorde det om man ser till hur många föräldrar som med all rätt blev upprörda. 


Halv 7 igår kväll satt flera barn bänkade vid SVT:s barnkanalen som då sände programmet Philofix, ett så kallat "pysselprogram". Programledaren Rakel Wärmländer borrade en sax i en docka och klippte ett stort hål i bakhuvudet medan hon yttrade; Nu är slutet nära. Som vuxen så blir ju detta otroligt absurt att kolla på och Julian satt bredvid mig och reagerade väldigt starkt. Som förälder är man inte beredd. Jag satt själv och småslumrade med halvöppna ögon när jag hörde Julian lovorda "en gullig liten bebis" som då är dockan som Rakel håller upp. När jag öppnar mina ögon så hugger Rakel en sax i "bebisens" huvud och genomför någon sorts massaker med hål i magen och klipper upp bakhuvudet. Julian blir förtvivlad. 

Jag brukar alltid sitta med Julian vid Cartoon Network som jag inte alls gillar, men Barnkanalen har jag känt mig trygg med och kollar bara till då och då. Jag kan inte förstå att en programansvarig för en barnkanal kan ha misslyckats med att förstå vilket symbolvärde en docka har. Hur hon inte har kunnat tänka sig in i hur ett litet barn tänker? Skadan är skedd, och vårt förtroende för den annars underbara Barnkanalen är lite mindre ett tag framöver.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar