12/31/2013

Låt 2014 bli ett år med ökat människovärde.


I detta årets sista inlägg så tänker jag inte skriva om hur du får till ditt bångstyriga nyårsbarr på bästa sätt eller hur du kan stoltsera med de finaste nyårsnaglarna, genom att sporta den senaste lilla kemikaliecocktailen glitterlacket. Inte heller om hur du på bästa sätt får till den bästa nyårsbilden på miljöovänliga (och för många djur och människor) skrämmande nyårsraketer. Nej. Jag vaknade nämligen i dag, på årets sista dag, med en envis fråga i mitt huvud som fortfarande snurrar och pockar på min uppmärksamhet som en trasig skiva. En fråga som på ett sätt summerar ihop året som har gått. En aktuell fråga för oss alla.
Vi (jag och dem jag känner) som har fått äran att leva nära samhällets mest underskattade minoriteter. Samhällets mest "försvarslösa" som folk inte tar sig tid att lära känna och som uppenbarligen ska få utstå "massa skit" på olika sorters forum och i sina villaområden, just på grund av att dem är försvarslösa och inte alltid har förmåga att kunna säga ifrån. 
Vi som har fått äran att få leva nära, vi har sett en oroväckande förändring i vårt samhälle och jag ställer er, kära bloggläsare, samma fråga som jag vaknade med i dag;

HAR VI BLIVIT ETT FOLK FULLA AV RÄDSLOR OCH OVILJA INFÖR ANDRA?

Frågan snurrade runt i mitt huvud som en bitter liten smakförhöjare till mitt ekokaffe i morse. Som en återkommande bekant som kommit och gått under en längre tid men som jag inte har hunnit lyssna ordentligt på. Förrän nu. Då kom jag på det. Jag har lärt känna denna bekant någonstans.. Efter en snabb googling så hittade jag honom. Han heter Fredric:  http://signeratkjellberg.se/2013/08/har-vi-blivit-ett-folk-fulla-av-radslor-och-ovilja-infor-andra.html#sthash.6hJDaoN5.dpuf

Min bekant. En liten text innehållande min fråga. En text som så fint beskriver två sidor av svenska folket i form av två blogginlägg. Medmänsklighet och värme kontra okunskap och kyla. 

Den viktiga frågan som ställs i texten om hur fördelningen i praktiken ser ut är något som jag har hakat upp mig på. Åt vilket håll kommer bägaren att tippa över? Vilken sida kommer att vinna valet? Läs gärna den länkade texten och blogginläggen och begrunda. Var står du? Vad gör du för att välja sida? Det kan vara små saker i vardagen som du inte tänker på. Alla kan göra något. Alla är viktiga. Det handlar bara om att inte rättfärdiga orättvisor. 

Många brukar säga att ingen är perfekt, men vad menar dem med det? Att alltid göra rätt? Enligt vem? Ska du inte bara följa ditt eget hjärta? Föds vi inte alla med en inneboende känsla av vad som är rätt eller fel? Föds vi inte alla perfekta? Det är bara du som kan styra ditt egna liv. 

I alla fall.

I samband med denna årets rädsla så har tydligen ett helt nytt ord skapats: "funkofobi" (fördomar mot personer med funktionsnedsättning). Det finns till och med en facebooksida som heter "FUCK funkofobi". Jag läste lite om deras budskap, de säger sig vilja utrota fördomar men sympatiserar med våld. De skriver mycket om att vilja kasta tegelstenar på "funkofober". De vill nå sitt mål med våld. Jag antar att det är personer som har tröttnat på att be om ursäkt för sin blotta existens och jag förstår dem. Men extremism är alltid fel. Klyftorna ökar. Vi mot dem. Det låter klyschigt men vi måste hitta en plattform att mötas där vi bara kan lära känna varandra och där okunskap kan utrotas.

Jag jobbar på detta och år 2014 ska jag jobba hårdare. För det behövs. Verkligen. De finns många som gör mycket mer och de ska hyllas! Jag gör vad jag orkar och har möjlighet till att göra, jag skulle vilja göra mer, men i slutändan så gör jag i alla fall NÅT och det får vara bra så. Just nu. 

Jag hoppas i alla fall att ni följer med mig och stöttar mig, både här på bloggen och i er vardag. Låt oss tillsammans tippa bägaren åt rätt håll. 

Låt 2014 bli ett år med ökat människovärde. 


GOTT NYTT ÅR ALLA PERFEKTA, VÄRDEFULLA OCH VACKRA MÄNNISKOR!


NU KÖR VI! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar