12/13/2010

Svenska hjältar!





Luciakvällen började med lussetåg i kyrkan och slutade med Svenska Hjältar. Herregud vilka otroliga människor det finns!! Jag blir helt tårögd och OTROLIGT inspirerad av dessa hjältar! Jag hoppas att alla som har sett galan i kväll påminner sig själva varje dag om hur stark människan egentligen är och att vi kan mycket mer än vad vi tror!! Den sista hjälten Bertil låg av självklara skäl mig varmt om hjärtat. Det är människor som Bertil som får oss föräldrar till funktionshindrade barn att tro på människor runt omkring oss! Det ligger oftast inte så mycket pengar i de verksamheter som finns för våra barn och det krävs därför oerhört starka och kreativa människor som med små medel lyckas driva runt det ändå! All heder till er alla där ute som jobbar med våra funktionshindrade, som jag har förstått, ger så mycket tillbaka så det är värt det! Det kändes så viktigt det som Bertil sa, att det ska vara en självklarhet för alla att ha rätt till en del av samhället, men oftast så finns det ingen plats, eller heller något välkomnande för våra barn. Det gjorde ont i mitt hjärta när en av de intervjuade berättade att de inte kunde hålla till på fritidsgården för där blev dom mobbade. Jag slår vad om att de funktionshindrade på DUF har det tusen gånger roligare än vad de fritidsgården har. Synd bara att de på fritidsgården inte förstår det. 

Bertil Johansson från Trollhättan är med på tv4:s gala i kväll.
Bertil Johansson, 75 år, är en sann eldsjäl. I över 20 år har han arbetat ideellt med utvecklingsstörda i Trollhättan. Han brinner för uppgiften och är nu utsedd av tv4 att tilldelas hederspris i svensk hjälte. På måndag får han omnämnandet i direktsändning i Stockholm.
– Jag har svårt att ta åt mig detta men känner ödmjukhet, säger hjälten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar