4/04/2011

Vi odlar..

Våra krukor står i fönstret på kontoret.


Tomater.
Julian ska få en egen planta att sätta ut i trädgården när de har vuxit till sig lite. I dag sken solen på dem hela dagen. Nu hoppas vi få många, stora och härliga tomater i sommar. Vi ska självklart följa utvecklingen av dessa plantor här på bloggen. Jag älskar att se saker växa och jag blir glad som ett litet barn när jag ser de första livstecknen från de små liven. ♡

Vi ska även se till att bygga vårt egna lilla trädgårdsland så småningom och där ska vi odla morötter. I trädgården har vi även rabarber och hallon som jag gör paj på. Visst vore det härligt att vara helt självförsörjande? Jag skulle aldrig ha varken tid eller tålamod till att vara det, men jag är väldigt avundsjuk på dem som får det att gå runt! 

Här kommer lite intressant fakta om den nyttiga tomaten.

Tomat i olika former innehåller stora mängder av en karotenoid, som finns i blodplasman, vars namn är lykopen. Det är just lykopenet som gör att tomaten är röd. Detta näringsämne återfinns bland annat i aprikoser,blodgrapevattenmelon, skär guavapapaya, röd paprikahavtorngojibärnypongac och just tomat. I studier har det dessutom visat sig en positiv inverkan på karotenoid-absorptionen genom värmebehandling, det vill säga att exempelvis kokt tomatsås ger en högre åtkomst av lykopen än färska tomater. Skillnaden är ganska markant: Tomater råa 3025, tomater kokade 4400, tomatjuice på burk 9318 µg lykopen per 100g.


Love,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar