8/17/2012

En garanterad framtid för våra barn?




 

Ni kanske undrar hur det ser ut för oss föräldrar som har barn med speciella behov i förskola och skolvärld?

Jo, det är här den första stora skillnaden mellan oss och alla andra börjar visa sig på riktigt. En annan sorts oro manifisterar sig och den oron kan vara lite skrämmande. Ofta så är det även vid den här tidpunkten en förälders första strider börjar ta vid.

När barnet var bebis så handlade det mest om att allting tog längre tid för barnet eller gjordes på ett annat sätt, vissa steg kanske inte hände överhuvudtaget trots en lång väntan. Oron över om barnet skulle få fortsätta att vara friskt och få utvecklas någorlunda är det centrala i den allra första tiden med ett barn med speciella behov.

När du som förälder har överkommit den första oron och barnet är stabilt nog för att få fortsätta sin resa in i denna värld så tar då den nya oron över. Hur ska mitt barn klara sig i en värld ibland barn som uttrycker sig på ett helt annat sätt än mitt barn?

Det ser väldigt olika ut i olika kommuner. Du är inte garanterad trygghet! även om man önskade det så tänker jag inte försköna någonting och låtsas som att så är fallet, för det är det inte. Det borde inte se olika ut, men det gör det tyvärr. Det finns ingen orubblig utarbetad plan som gäller i hela landet.

Vid denna period så börjar föräldrarna vilja gå tillbaka till ett någorlunda "vanligt" liv igen, att barnet har ett speciellt behov är på många sätt accepterat och på olika sätt och viss hanterat av familjen. Trots en önskan från föräldrarna om att få återgå till livet så fattas ofta det stöd som föräldrarna behöver för att kunna fokusera på sig själva igen. För många så kräver den nya perioden i barnets liv alldeles för mycket tid och mycket energi behöver läggas på allt/alla runtomkring barnet. Resurser, sjukhusbesök, rehabilitering, blanketter, sökande av information etc.

Det är här anhörigstöd spelar stor roll, eftersom det nu är på gång med detta stöd i hela landet så hoppas vi att även vår grupp kommer att få räknas in i detta stöd. Det som saknas för föräldrar är en tidsplan, och information om vad man kan begära av förskola/skola.Men även av Habilitering och de olika hjälpmedel som finns. Tex; Här är det dags att söka vårdbidrag, här är det dags att söka avlastning, ledsagare etc. Alltför ofta så är det upp till föräldrarna själva att ta reda på allt detta och det tar för mycket tid.





Hur skulle det då kunna se ut vid start? (En liten önskemanual)


Drömstart på förskola för barn med Down syndrom. (I en bättre värld.)


Den allra första dagen (för vissa kan det se ut såhär men inte för alla)

Innan start så har föräldern ett nära samarbete med Hab och personal på förskola om vad som förväntas av starten.

Själva mötet;
Den oroliga föräldern och dennes lilla barn hinner knappt komma innanför tröskeln förrän den erfarna heltidsresursen (med utbildning inom Karlstadmodellen) kommer springande och möter upp, och utbrister glatt; -Åh, ett barn med Down syndrom! Vad härligt! Jag vet och jag kan allt om dessa barn, och jag har all utbildning som jag vet att just ditt barn kommer att ha nytta av och ditt barn kommer att utvecklas på bästa sätt här. Du behöver inte oroa dig. Fokusera på ditt du, så tar jag hand om ditt barn.


Drömstart på skola för barn med Down syndrom. (I en bättre värld)


Den allra första dagen (för vissa kan det se ut såhär men inte för alla)



Innan start så har föräldern ett nära samarbete med Hab och personal på skola om vad som förväntas av starten.

Själva mötet,
Den nervösa föräldern och dennes lilla barn hinner knappt hänga av sig kläderna förrän samma heltidsresurs glatt kommer och möter. - Åh, vad kul och vilken ära att just jag fick följa med ditt barn upp till skolan. Med min vidareutbildning med fokusering på äldre barn med Down syndrom som jag nu har fått av kommunen så känner jag mig väldigt redo för att få möta just ditt barns nya behov!



1 kommentar:

  1. Underbar önskan.... En verklighet man önskade kunde bli sann.....

    SvaraRadera