2/21/2013

Ord som sårar måste bort



Jag vill inte möta en människa med denna tröja på sig.

Retard. Mongo. CP. Utvecklingsstörd. Alla dessa ord är förlegade benämningar på våra kära funktionsnedsatta. Orden används inte längre som beskrivningar på funktionsnedsatta utan endast som glåpord och måste bort!

Min dag började med en stor blänkande reklamannons på datorskärmen. En grön T-shirt med orden; "You look a bit retarded with your head turned like that" ordet som börjar på R fick mig att se rött. Jag hade inte ens reagerat om inte just det ordet hade använts. I min desperata sökning efter mailadress till ansvarig välte jag nästan ut mitt morgonkaffe. 

Jag har personligen aldrig varit politiskt korrekt och jag skämtar ofta själv om sådant som man egentligen inte får skämta om. Men jag skämtar aldrig på någon annans bekostnad. För det är inte roligt. Då är det liksom inget skämt längre. 

Dessa ord på denna tröja är ingenting annat än hets mot folkgrupp. 

Dessa ord som sårar har genom åren allt mer kommit att användas i olika negativa sammanhang och de används frekvent som glåpord och förolämpningar. Det händer även att politiker och andra talesmän använder och sprider dessa kränkande ord i sociala medier. Kränkningarna har länge accepterats eller ignorerats och är väl ingrodda i folks vardagliga vokabulär. Ofta så tänker inte ens folk på vad det är de säger när de använder dessa glåpord och att just deras uttryck spär på alla fördomar som finns om våra funktionsnedsatta är inget de förstår just då.

Jag har själv använt dessa ord när jag var yngre och mindre vetande. Men hade någon berättat för mig det som jag berättar för er nu. Då. Så hade jag genast bett om ursäkt och lovat att aldrig mer säga något så dumt igen. Så reagerar alla som förstår innebörden av respekt för en annan människa och att kränkning på detta sätt skadar en medmänniska. 

Men trots att folk har protestera mot spridandet av dessa ord ett bra tag, så händer inget. Allt det här får mig att undra; Kommer vi aldrig att komma längre än så här? Kommer mitt barn att behöva bemöta människor med dessa T-shirts och tillhörande åsikter i framtiden? 


PS;

Jag har självklart mailat ansvarig butik och försökt förklara, och föreslog att de kunde använda ordet stupid istället, vilket skulle funka. Men fick negativ respons tillbaka då de yrkar på att detta är deras absoluta storsäljare. Nu undrar jag hur man kan gå vidare för att stämma butiken som säljer dessa tröjor och sprider dessa budskap? Är det verkligen lagligt att sända dessa budskap? 

DS.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar