12/03/2013

Morgonrutiner och funktionshinderdagen



Nu är det bara fyra dagar kvar till prinsens födelsedag och jag har fixat färdigt det mesta. Men jag börjar känna sammandragningar när jag stressar och gör mycket saker på en gång så jag försöker att ta det lugnt. Jag har flera projekt på gång här hemma då jag vill ändra om och göra om mycket just nu. Vi har haft möblerna ungefär på samma sätt väldigt länge, så det är dags för lite ny energi och nya möbler. Det blir mer snygga, praktiska saker och vi fokuserar på praktisk förvaring vid denna uppdatering av vårt hem. Jag har även börjat bebissäkra och bygga in lite sladdar etc.

Vi har ju aldrig kunnat ha så mycket vaser och krukor och dylikt eftersom J har kastat saker i golvet till fram till ett år sedan ungefär. Nu går det mycket bättre och det händer inte lika ofta, men jag får lov att vänta med sådana saker då det ju kommer att bo en klåfingrig bebis här tids nog. 




Julians rum är snart klart. Han har fått ett fint skrivbord med magnettavla på som jag ska fästa hans schema på. När man har Downs syndrom så kan man ha lite svårare med tidsuppfattningen, så jag ska klistra upp veckodagarna med bilder och tecken på för vad han ska göra. Jag har även hängt upp krokar för hans kläder och jag ska sätta upp bilder över varje krok. En bild för tröja och en bild för byxa etc. Då kan han själv ta initiativet till att hämta sina kläder på morgonen. 

Vi tränar ju påklädning just nu och det går sådär. Mitt tålamod tryter så lätt när jag behöver vänta in honom. Ofta så testar han mig när han märker att det är något som jag gärna vill att han ska kunna. Men på fredag har vi möte med habiliteringen så då ska jag kolla om de har lite tips att komma med. Våra morgonrutiner måste bli lite bättre så jag slipper att hjälpa och assistera J så mycket hela tiden. 




Varför blir det ingen ändring? 

Idag var det Internationella funktionshinderdagen, den infaller alltid den 3 December och har funnits sedan 1992. Över en miljard människor, eller cirka 15 procent av världens befolkning, lever med någon form av funktionshinder. 

Alla, alla, alla borde läsa denna artikel skriven av Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden. Varför har lagen om hets mot folkgrupp inte utvidgats så att den även omfattar funktionsnedsättning? Det är i alla fall för mig och många med mig ett stort mysterium och en stor klump i magen. Åter igen så är tydligen inte alla folkgrupper lika mycket värda i samhällets ögon. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna förbannade orättvisa, men jag hinner inte just nu. Men jag kommer säkerligen att behöva ta upp ämnet igen framöver. 

"Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Funktionsnedsättning är alltså en diskrimineringsgrund, precis som alla andra.

Men medan de flesta andra diskrimineringsgrunder kan söka skydd mot våld och kränkningar i lagstiftningen om hets mot folkgrupp, saknas denna möjlighet för personer med funktionsnedsättning. Lagen omfattar nämligen inte funktionsnedsättning, trots att Handikappförbunden och andra aktörer har arbetat för en utvidgning i många år."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar